Friday, April 16, 2010

Pelajar Baru Praktikum

...Sepanjang masa final exam ni..aku dah bagi tau kat 10 orang student yang nak pergi praktikum untuk datang jumpa aku sebelum diorang blah. aku tak mahu seorangpun yang tak datang. Susah aku nanti kalau ada yang buat keras kepala buat tak kisah pesanan aku ni. Kalau aku suruh datang jumpa tu datanglah supaya aku berpeluang membekalkan pesanan-pesanan sebelum korang semua pergi praktikum...

...Aku hanya nak pesan beberapa perkara aje..aku nak bagi no. phone off, hp, email, ym dan pesanan supaya berkelakuan senonoh ketika berpraktikum. Aku tak mahu kalau-kalau yang pergi praktikum ni hanya berhubung dengan aku semasa sebelum pergi dan waktu balik aje (time nak hantar laporan). Aku bukanlah kebulur sangat nak berhubung dengan student praktikum ni untuk sepanjang masa. Aku ada banyak kerja lain jugak nak dibuat. Kena attend mesyuarat, buat kertas kerja, buat penyelidikan, layan student ilmiah, hadir kursus, layan student sdg, dan banyak lagi...yang pasti aku kena mengajar setiap minggu...itu dah cukup buat aku sibuk..belum lagi memikirkan pasal persatuan dan student PLK...semuanya buat rambut aku semakin memutih...

...so aku harap pelajar praktikum ni bila dah dapat semua maklumat macam mana nak berhubung ni selalulah bagi tau perkembangan praktium saudara saudari. aku yang nak memberi markah kepada korang semua...so tak kan dua minggu sekali tak boleh contact kot..just say hello pun jadiklah..kalau dah tak ada apa nak dilaporkan. yang penting aku tau status korang semua..hidup dan aktif..jangan jadi macam sesetengah student (student aku ok) kawan-kawan aku...ada yang tak pernah contact tu..tau-tau muncul bila tarikh nak submit report..masa tu macam-macam story keluar..dari kucing dia sakit sampailah daun kankung dia layu..semuanya menyebabkan dia tak boleh contact lecturer dia...

...dalam hal praktikum ni..aku tak ada le nak mendesak sangat..tapi student janganlah berpraktium sampai lupa diri..kena ingatlah kita kat sana tu hanya untuk 4 bulan aje..yang penting report..report..report kena siap dan senonoh rupa report tu..aku akan cuba membantu sebaik mungkin tapi student praktikum kena ambik berat pasal tanggungjawab sendiri..jangan suka cari alasan dan sembur semuanya kena kat muka aku..itu dah tak senonoh namanya..pandai-pandailah membahagiakan diri semasa berpraktikum ni..praktikum seronok dan reportpun keep going...

...aku tahu student2 aku ni cerdik belaka..tentu dah faham apa yang aku bebelkan ni..tapi biasalah..ramai-ramai ni ada jugak yang slow..mungkin terlalu banyak makan kepala ikan temenong..so banyaklah temenong dia tu....

No comments:

Post a Comment