Wednesday, April 21, 2010

Kisah Burung Merak dan Burung Murai

..entah macam mana aku teringat kepada kisah dua ekor burung iaitu burung merak dan burung murai. ramai yang mungkin tahu dan tidak tahu pasal cerita dua ekor burung ni..sebenarnya kisah dua ekor burung ni hanyalah sebagai perlambangan ataupun analogi yang digunakan bagi menggambarkan perangai manusia.

..kita memang dahpun tahu pasal dua ekor burung ni. Burung merak tubuhnya lebih besar dari burung murai. Memiliki bulu yang cantik dan terserlah kecantikannya apabila dia mengembangkan sayapnya. Berbanding dengan burung murai, tak banyak warna pada bulunya. memang tak cantik manapun. Tapi yang menarik pasal burung murai ni ialah suaranya yang nyaring..dan sering meriuhkan suasana. Berbeza dengan burung merak..hampir tak ada suara..pendiam..jarang kita dengar suara burung merak...

..satu lagi imej burung merak ialah dia kelihatan ego walaupun sedikit pendiam..kadang kala kelihatan sombong..tetapi sifat ini menyebabkan banyak burung lain sukar membaca perangai burung merak yang sebenar. Manakala burung murai pulak..citranya tak duduk diam..melompat ke sana sini..becok mulutnya..dan kalau suaranya sedap sering dipenjarakan oleh manusia dalam sangkar. Tapi tidak kepada burung merak..susah hendak diletakkan dalam sangkar kalau adapun kita tengok kat zoo aje..itupun dalam sangkar besar..

..manusia ni macam tu jugak..tak ramai yang nak jadi burung merak..takut dikatakan sombong, ego, bangga diri dan sebagainya. sebaliknya ramai yang nak jadi burung murai..bising, tak cantik, tak reti duduk diam, berani hanya bila ramai...lebih teruk lagi suka duduk dalam penjara manusia lain..

..moralnya...hah...kau pikirlah sendiri...nak jadi seperti burung merak atau burung murai..tak kisahlah murai batu atau murai kayu...

No comments:

Post a Comment