Monday, April 5, 2010

Minggu Ulang Kaji

Minggu depan bermula apa yang dipanggil minggu ulang kaji. Tentu sekali berbeza dengan minggu belajar. Tapi aku rasa ramai pelajar menggunakan minggu ulang kaji sebagai minggu belajar. Biasa le budak-budak ni kalau tak dipanggil sebagai minggu ulang kaji maka tak membacalah jawabnya. Begitupun aku rasa tak semuanya macam tu. Adalah segelintir sahaja berperangai sebegitu.

Masa minggu ulang kaji ni ada pelajar yang akan pulun habis..ada jugak yang balik kampung..tak tau le pulak sebab apa. Mungkin nak cari air jampi, dapatkan restu emak dan bapa, atau cari sumber-sumber motivasi yang dapat membantu menjernihkan hati dan akal masing-masing.

Bila ada pelajar mengingatkan aku pasal minggu ulang kaji ni, aku teringat zaman kecik-kecik dulu. Dulu kat kampung hampir tiap-tiap malam mak aku temankan aku buat kerja sekolah..ditemani pelita minyak tanah..dan sebatang rotan bulu ayam. Pernah jugak aku terfikir..mak aku ni bukanlah pandai sangat pasal sejarah, sains, kajian tempatan, matematik dan bahasa inggeris..so buat apa dia nak temankan aku buat keje sekolah ni...

Tak kisahlah apa jawapannya..tapi sekarang aku dah mula faham..apa yang nak emak aku terapkan ialah disiplin...iaitu kalau nak belajar mesti tekun dan konsisten..tak tunggu minggu ulang kaji baru nak study...jadi dalam kes aku, emak selalu menemani sebab dia nak aku akan sentiasa belajar dan tak tunggu minggu ulang kaji baru nak selak buku...

Bapak aku pulak sering jerit kat mak aku supaya temankan aku belajar...tapi dalam kes ini apa pulak bapa aku fikirkan? Hari ni baru aku teringat..pernah satu masa bantal peluk aku terbakar gara-gara adik aku main pelita minyak tanah..masa tu mak aku kat dapur...

Sekarang budak-budak dah tak banyak masalah nak belajar..semuanya complete..yang tak complete hanya nota kuliah sahaja...kalau tengok aku..aku masih mencari sudip yang paling besar..satu kerja yang tak pernah berhenti..

.....selamat berminggukan ulang kaji

No comments:

Post a Comment