Sunday, April 25, 2010

Esok Exam!

..setiap kali nak exam aku akan menerima banyak tetamu dari kalangan student. bagus gak diorang ni nak juga datang jumpa aku..apa lagi tanya tips exam le..
..masa aku student dulu..susah nak jumpa pensyarah..kena tunggu berjam-jam lama kat pintu bilik office pensyarah..kadang-kadang tu haram tak dapat jumpa..satu-satunya tips yang dapat masa kuliah akhir..itupun kalau dapat..tapi sekarang... aku kena bagi tips sampai waktu kecederaan..

..s.m salim kata..dulu lain sekarang lain..dulu aku ada tutorial..sekarang tak ada..dulu setiap kali tutorial aku cukup takut sebab selalu tak prepare..artikel yang disuruh baca kadang-kadang tak baca..jadi masa tutorial akulah insan paling baik sekali..masa tu gak otak ligat cari jawapan..aku rasa latihan ni yang buat aku mahir macam mana nak gunakan akal logik...

..dulu kuliah tak wajib..aku boleh tuang...ada kawan aku tu tak pernah pegi pun..tapi tutorial wajib hadir..tak datang dua kali dah tak boleh ambik exam..sekarang budak-budak tak perlu hadir tutorial tapi wajib hadir kuliah..kalau ikut buku aku boleh halang diorang ambik exam kalau tak datang lebih lima kali..tapi biasa le..aku ni jenis malas nak ajar orang dah besar ni..nanti dalam final exam aku dapat gak tangkap diorang ni..

..dulu setiap kali nak exam aku dapatkan semua nota kuliah dari kawan2 yang punya tulisan cantik..biasanya budak pompuan le..diorang ni nota kuliah memang cantik..so apa lagi phostat la..lepas tu buat ringkasan..jadik bila nak exam baca nota ringkas tu aje le..sebab tu masa kat universiti kena ada banyak kawan..senang nak dapat nota bila nak exam..tapi ada gak yang jadik tangkai jering..kedekut gile...

..sekarang aku tengok budak2 bukan sahaja buat nota ringkas..sesetengah tu siap buat skrip exam lagi..ni bukan sahaja nak spot soalan exam tapi nak spot jawapan exam..tapi aku tau tak semua macam tu..sesetengah tu kalau dah pekak tu pekak jugak..tak percaya aku boleh buktikan..ada tu jawab dua soalan sahaja dari empat soalan..yang lebih tu dia lukis gambar..ada gambar awek atau bf, ada gambar emak bapak selebihnya gambar binatang kesayangnnya termasuklah lipan, kala jengking dan macam-macam....

..macam biasa lepas exam budak-budak akan rasa lega..coz exam dah clear..yang pening pulak aku le..nak kena baca satu persatu..korang paham aje le tulisan diorang ni..biasanya dua soalan pertama tulisan dalam skrip masih cantik..tapi lepas dua soalan..tulisan dah macam doktor nak bagi ubat malaria...kalau ikutkan hati nak aje aku pijak2kan skrip tu..tapi aku nak buat macam mana..kalau di tanya masa tak cukup..so diorang kena tulis cepat2..jadi tulisan cepat2 nilah yang disuruhnya aku baca...kalau tanya markah..semua nak A...masa aku dulu pensyarah ada bagi tau..A untuk Dewa..B untuk Pensyarah..so CDEF untuk students le...

...So esok exam pertama untuk sem ni..aku dah photostat nota2 yg perlu untuk students baca..kalau tak boleh jawab tak tau le..elok pegi mandi bunga taik ayam..aku dah ready dengan pen merah yang baru..harap2 sebatang pen ni cukup untuk periksa skrip diorang ni..anyway good luck to all of you...

No comments:

Post a Comment