Saturday, April 10, 2010

Nasi Kandar Beratur


Ke Penang dengan Dr Sukeri dibawakan aku ke kedai Nasi Kandar Beratur. Terletak di sebelah Masjid Kapitan Keling kedai ni dah mula dibuka sejak pukul 7.00pm.

Walaupun kat kedai ditulis dibuka pada pukul 10.00 malam, tapi orang dah mula ramai makan kat situ. Difahamkan orang betul-betul ramai menjelang pukul 10.00 malam. Ramai akan beratur untuk memilih lauk so sebab tu dipanggil kedai nasi kandar beratur. Seramai mana tak tahu lah sebab masa aku kat situ adalah 7 atau 8 orang yang makan.

Masakannya memang le sedap ada perbezaan kalau kita pergi makan kat mana-mana kedai nasi kandar. Kepada sesiapa yang teringin nak cuba boleh le pergi ke sana. Mudah berjumpa dengan kedai ni kalau tau jalan ke masjid kapitan keling tu. Aku makan daging kambing goreng yang tak pernah aku jumpa kat mana-mana kedai mamak yang lain.

Lepas makan kat situ, kita boleh jalan kat kawasan sekitar. Ada banyak kedai menu India macam nasi dalcha, bubur (apa entah), capati yang dibakar, roti canai, nasi briyani banyak lagi. Kat situ ada satu kedai muzik India. Aku tengok kat dalam tu banyak dijual buku, kaset dan CD lagu-lagu dan filem Tamil. Happening sungguh!

Tips kepada anda (terutama pengemar masakan India) kalau pegi sana, jangan makan banyak sangat sebab banyak lagi benda yang kena makan.

No comments:

Post a Comment