Saturday, May 8, 2010

Minggu yang sibuk

Minggu ini aku masih kesibukan dengan kerja bermesyuarat, marking papers, menyiapkan kertas kerja, memeriksa laporan praktikum dan latihan ilmiah dan juga prepare kelas plk pada Jumaat ni. Juga aku terpaksa menyiapkan diri dengan persediaan untuk menghadiri seminar di Riau, Indonesia.


Menghadiri mesyuarat seminar membantu membuat persediaan ke Riau ternyata memenatkan. Perlu difikirkan bagaimana hendak menyusun operasi supaya seminar ini dapat dijayakan. Mengambil kira terhadnya kebiasaan prof hasan yang kurang mahir dengan urusan birokrasi di sini, aku terpaksa membantu setakat yang boleh. Itu pun dengan pengalaman aku yang sedikit kerana aku pernah menjadi pengarah seminar pembangunan lebih kurang 10 tahun lampau. Setakat ini nampak ok..saudari Syuhada selaku setiausaha sanggup berlapang dada menerima pandangan dari aku dan kawan-kawan….


Minggu ni jugak aku berhempas pulas menanda kertas exam integriti dalam urustadbir negara. Jawapan students nampak ok..rata-rata membaca nota-nota yang dibekalkan kepada mereka…ada jugak yang membantah tapi tak lah ramai. Biasalah tu dalam setandan pisang akan ada yang buat tak senonoh. Bab marking papers ni memang tak siap kalau tumpu kat opis sahaja..kena bawak balik rumah. So apa lagi kena tidur lewat le…tapi tak ape le yang penting semua beres….


Nak ke Universiti Islam Riau ni kena siapkan paper untuk pembentangan. Oleh sebab tak sempat nak buat paper baru..aku hanya ambik sebahagian kecil isu dari tesis phd. Begitu pun aku kena construct balik sesuai dengan tujuan seminar ni. Tapi tak ade le kena start dari awal..aku ada satu paper baru dengan ucop…kerangka dah siap cuma nak kena taip semula sebab minggu depan ni kena bentang kat jawatankuasa seminar di peringkat kolej…


Dateline untuk submit markah praktikum dah semakin hampir. Dua students aje tapi penat jugak nak menghabiskan penelitian laporan diaorang ni. Macam mana pun habis jugak aku baca sambil marking papers..lepas tu aku ada tiga laporan latihan ilmiah yang perlu diberi markah. Nasib baik diaorang bertiga ni ok..nak dengar kata..so sejak dulu lagi diaorang ni selalu datang bincang mengenai latihan ilmiah ni..alhamdulillah semua ok siap dan dah submitpun…hari khamis ni aku kena submit markah diaorang ni…


Hari Jumaat ni pulak aku kena mengajar kelas PLK kat sini..semua nota kuliah dah ada..Cuma aku kena refresh dan setup balik mind ni dengan persekitaran pelajar dewasa ni..ragam diaorang ni tak sama dengan students undergrad…tapi tak ape le aku memang dah biasa mengajar students dewasa ni…apa pun aku kena siapkan senarai nama tugasan kumpulan coz dalam pertemuan ketiga bulan depan diaorang ni kena present kat dalam kelas….macam mana agaknya…


Nak pegi Riau bulan Jun ni tapi passport masih belum siap..aku kena pegi Bukit Kayu Hitam..tapi gambar masih belum ambik lagi…dah lah tu lesen memandu mampus pulak..nak kena pegi renew le pulak..aku harap soal nak buat passport ni tak akan jadi masalah…tapi mana pulak surat beranak aku letakkan..rasa-rasanya ada kat opis….


…..aduh letih jugak dengan kesibukan sebegini…tapi nak buat macam mana beginilah kalau keje makan gaji..apapun aku gembira dengan keje-keje macam ni…nak kata apalagi ye………….


….oh ye..petang jumaat ni nak ke Pattani dengan dr mansor…macam mana agaknya…harap2 selamat…

No comments:

Post a Comment