Sunday, May 9, 2010

Merambu ke Pattani

..petang rabu dr mansor call..jom kita pegi Pattani katanya...Pattani? selamat ke? macam mana nak buat ni..tak apa khamis nak ambik passport kat bukit kayu hitam (BKH)..so boleh renew border pass...

..pagi jumaat pegi kelas PLK..hani ikut sama ke office..nak buat folio..lepas jumaat bawak hariz dan hannah makan kat pizza hut..kul 4 pegi alor star ambik dr mansor..jam 6 aku dah tiba di BKH...menunggu sahabat dari Pattani..

..ok lepas maghrib di BKH bermula perjalanan ke Pattani..aku dan dr mansor duduk di belakang kereta volvo 940GL, di depan saudara pok heng (ibrahim) dan pemandu saudara Shukor dari Bangkok..kereta di pandu agk laju...rasa bimbang gak..mungkin sekitar 140-150KM sejam...menuju ke Hatyai..sebelum sampai Hatyai membelok ke sebelah kanan..ke Pattani.

...suasana gelap di kiri kanan jalan..sepanjang jalan ni kereta kami terpaksa melalui 9 sekatan jalan raya..askar-askar thai menahan kereta untuk pemeriksaan...ok jam 10 mlm..aku agak aje..coz aku tak pakai jam..sempat menjeling jam di tangan dr mansor..kami sampai di Pattani..pok heng membawa kami ke tapak pembinaan di mana dia sedang membangunkan Pattani Place..shopping mall terbaru di Pattani...


...beberapa ketika di sana..aku diperkenalkan kepada dr yusof, pensyarah dari Prince Songkhla University (PSU)...selepas bersembang di situ..aku di bawa pusing-pusing di sekitar pekan Pattani...besar jugak..sibuk dan orang begitu ramai meraikan majlis apa aku tak pasti...aku di bawa ke kedai makan..malam tu aku makan nasi kerabu+air serai+laksam...memang sedap..satu rasa yang tak pernah aku jumpa...


...mlm tu aku dgn dr mansor tidur di cs pattani hotel..di bawa oleh dr yusof ke situ..hotel 3 bintang aku kira..tapi baik sekali..kemas dan teratur..selesa..cuma parking kereta agak jauh..untuk elakkan bom meletup dekat dengan hotel...kali pertama aku masuk hotel melalui laluan keselamatan..nak check bawak bom atau tidak..aku rasa le...

....esok pagi dr yusof dari psu membawa aku dan dr mansor ke psu..melawat beberapa fakulti..dr yusof baru aje berpindah ke pejabat barunya di situ..bangunan baru fakulti Islamic studies...cantik bangunan tu..tepi pantai..bila kita di tingkat 3..nampak laut membiru..nyaman sekali pandangan...kalau uum macam ni kan bagus...sepanjang di sana aku, dr mansor dan dr yusof berbincang mengenai beberapa perkara..dari soal Islmic movement, peace talk, students admission, study fund..mcm2 lagi...

..tengah hari aku dan dr mansor di bawa kembali berjumpa pok heng..pok heng sibuk sekali menguruskan kerja di tapak pembinaan projek beliau..bersama anak2nya..selepas itu aku di bawa pergi makan tengah hari...wah kali ni kami makan nasi sup...di tepi sebatang jalan..entah akupun tak tahu apa nama jalan tu...


...nasi sup? macam mana ye? ....kat warung nasi sup ni aku tengok begitu ramai pelanggan..masing2 datang dengan pick up bawa keluarga..rupa2nya diorang ni baru balik dari pertandingan suara burung...dihidangkan nasi bersama dengan sup daging+telur dadar+ulam...simple sekali...tapi sekali lagi rasanya tak pernah saya jumpa..tak sama dengan sup yang pernah aku makan kat alor star, jitra dan sintok... pelik ye ..diorang ni kreatif pasal masakan...memang sedap...aku nak ambik gambar tapi bateri phone dah habis pulak...

...ok petang jam 3..aku dan dr mansor berkira2 nak balik ke Malaysia..kali ini dr yusof menghantar kami pulang..aku terlalu mengantuk...mungkin malam tadi tidur lewat..bersembang dengan dr mansor pasal research, artikel, academic culture, kesihatan dan macam2 lagi..biasa le dgn orang tua nipun kena pandai layan gak...satu lagi mungkin aku dah kekenyangan...

...so dalam kereta menghala ke danok..sebahagiannya aku tidur..dr mansor kejutkan aku bila sampai ke Prik..tiba waktu sembahyang katanya...jam 6 petang aku sampai ke danok..dr yusof ajak minum..so aku makan pulak dengan dr mansor..orang tua ni memang kuat makan le..pulut+ayam panggang+daging panggang+teh o panas...kembali bertenaga...

...ok sampai ke BKH..ambik kereta..bayar parking RM12..then masuk Malaysia balik...ok..aku baru aje pulang dari Thailand...seronok jugak le...makan sedap, pemandangan cantik, orangnya peramah, tidur yang selesa..terima kasih pok heng, dr yusof, rakan2 di psu+drs development pattani place..kerna melayan aku dengan dr mansor begitu baik sekali... tiba-tiba aku perasan..ada rasa nyaman pulak kat sini...

No comments:

Post a Comment