Monday, December 28, 2009

yang tenggelam dan yang timbul



…dah masuk bulan kedua anda berpraktikum..so ada yang ok dan ada yang sebaliknya..memang ini perkara yang biasa berlaku sejak dari dulu lagi..bagi yang perihatin dengan gred praktikum diaorang ni sibuk menghantar email..saban hari saya perlu respond kepada mereka..memang agak memenatkan tambah dengan kehadiran student baru..tapi saya gembira coz diorang ni memang bersungguh-sungguh..ingatan saya teruskan praktikum anda dengan bernafsu besar untuk melapah pengalaman dan mengunyah cabaran…moga berdiri pelajar A yang tegap…

…namun macam biasa ada gak sesetengah dari kamu yang sampai sekarang tak tau khabar berita..hidup atau mati…saya sendiripun tak ada idea..kepada mereka ini saya doakan cepat-cepat le bangkit dari lena tu..kawan-kawan dah sampai ke muara untuk ke laut dalam..yang kamu masih lena ni apa hal..jangan lembik..nak jadi pelajar A tak boleh lembik…

…ok sekarang berbalik kepada praktikum..ada yang dah hantar proposal..ok anda boleh teruskan dengan proposal masing-masing..tapi saya ingatkan juga kat sini janganlah terlalu bernafsu dengan tajuk yang hebat-hebat..yang penting anda tahu apa yang anda nak buat..saya tahu ramai yang keliru dengan apa yang sebenarnya hendak dicari..susah gak saya dibuatnya..tapi saya yakin kamu yang menjalani praktium tahu apa yang sebenarnya boleh ditulis…

..So fikir baik-baik dan buat keputusan apa sebenarnya yang boleh dan hendak dikaji di tempat praktikum anda..tak payahlah buat tajuk yang besar-besar..bukan tajuk penentu markah tetapi bagaimana cara kamu semua siapkan laporan itu yang lebih penting..selalu tengok langkah-langkah yang perlu diambil untuk siapkan laporan itu nanti…

..kat sini saya cadangkan beberapa tajuk yang mungkin sesuai untuk mencetuskan idea kepada anda semua…

1. Pengurusan sampah di bandar X: Kajian di Majlis Bandaran X

2. Pengurusan tanah di daerah X: Kajian di Pejabat Daerah X

3. Pengurusan pejabat di Majlis Daerah/Pejabat Tanah/pejabat X

4. Perlaksanaan X (apa-apa program, dasar, polisi etc) di Pejabat Daerah/Majlis Daerah/Pejabat X

5. Proses perancangan pembangunan di pejabat X

6. Langkah-langkah mengatasi masalah X di daerah X: kajian di Pejabat Daerah/Majlis Daerah/Pejabat X

7. Projek X dan kesannya kepada peningkatan X (pendapatan, prestasi, produktiviti, etc): kajian di pejabat X

9. Pengurusan sumber kewangan di Pejabat X: Kajian khusus tentang proses pengutipan cukai di daerah X

10. Pengurusan sumber manusia di Pejabat X: Kajian khusus tentang kebajikan pekerja

11. Pengurusan modal di Pejabat X: Kajian khusus tentang X

12. Fenomena X di Pejabat X: Langkah-langkah penyelesaian.

13. Fenomena X dan kesannya kepada X (produktiviti, prestasi, etc) di organisasi X.

….anda cuba fikirkan X itu apa…..sesuaikan dengan situasi dan keadaan di tempat anda berpraktikum..harap2 lepas ni anda semua akan ada idea dan cepat-cepat confirmkan tajuk dengan saya..

Ok, salam jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment