Friday, June 18, 2010

Tajuk praktikum???

Dah ramai yang bertanyakan pasal macam mana nak buat laporan praktikum. Sebenarnya format tu memang dah ada dalam buku panduan praktikum. Berdasarkan kepada pengalaman lalu, saya memang berhasrat untuk membuat sedikit pengubahsuaian kepada format sedia ada. Format lalu memang agak berat untuk diikuti oleh setiap pelajar. Kalau diikutkan semuanya maka laporan nampak macam separuh masak. Tapi saya tak ada pilihan. Jadi kena pastikan semua orang ikut format tersebut. Hasilnya semua laporan tu nampak macam tak sempurna. Nak dikatakan latihan ilmiah bukan latihan ilmiah, nak dikatakan laporan praktikum nampak macam bukan laporan praktikum. Jadi serba salah dibuatnya.

Pasal format ni, saya lebih suka berterus terang. Masa masih awal untuk saya tetapkan format yang sebenar. Apa yang perlu saudara saudari buat sekarang ni settle down dulu dengan tempat kerja. Maksud saya sesuaikan diri dulu. Itu lebih penting. Jangan jadi terlalu sibuk nak siapkan laporan praktikum. Akhirnya nanti laporan majikan terhadap kamu akan jadi teruk. Ini dah banyak kali berlaku. Banyak majikan komplen student tak buat praktikum sebaliknya lebih berminat nak siapkan laporan praktikum. Saya tak mahu perkara ini berulang kembali.

Buat masa sekarang, lebih baik anda kenal pasti apa benda yang kamu nampak nak buat. Saya tahu ramai yang tak dapat kenal pasti apa benda yang sebenarnya nak dibuat. Apa topiknya? Itu satu persoalan besar bagi kamu semua. Ok, saya bagi panduan bagaimana nak pilih topik. Nak pilih topik ni banyak cara kita boleh lakukan. Tapi yang paling mudah ialah: 1. Pilih topik yang mana bahan yang boleh diperolehi dalam kuantiti yang banyak dan mudah didapati; kedua, pilih satu fenomena/perkara yang menurut kamu menjadi masalah di tempat kamu berpraktikum. Jadi di sini, untuk memilih topik bukanlah berdasarkan kepada apa perkara yang kamu minat. Minat sahaja tak cukup kalau bahan yang nak kamu tulis tak mencukupi..

Laporan praktikum yang lepas, terdapat pelajar yang membuat laporan macam buat research. Entah di mana dia tiru format tu tak saya ketahui. Buat masa sekarang, saya lebih suka kamu kumpulkan bahan-bahan untuk penulisan laporan kamu nanti. Kita buat laporan praktikum ni macam kita buat filem. Kita ambil shoot di mana-mana kita suka kemudian di akhir nanti kita cantumkan jadikan ia sebuah filem. Macam jugak kita siapkan jigsaw puzzle. Kita kumpul dan kita cantumkan menjadi gambar yang sebenarnya. Faham tak nak main jigsaw puzzle? Ada yang tak tahu jigsaw puzzle?

Ok, buat masa ni, saya mintak kamu semua kumpulkan semua bahan mengenai organisasi masing-masing. Misalnya latar belakang organisasi, visi, objektif organisasi dan bla..bla..Selepas ni saya bagi tau apa yang perlu dibuat. Sebelum tu, saya jugak minta anda semua buat jadual perancangan kerja. Saya rasa semua orang dah diberitahu pasal jadual perancangan kerja ni. Ini penting supaya kamu tidak terbabas untuk menyiapkan laporan praktikum nanti.

Lagi satu, dapat kirannya semua orang menghantar email kepada saya melaporkan status masing-masing. Memang dah ada beberapa orang rakan kamu yang telahpun menghantar sms memberitahu status masing-masing. Terima kasih. Saya sekarang sedang mengemaskini data-data mengenai diri kamu semua. Tapi berikanlah sedikit masa untuk saya sempurnakan kerja-kerja tersebut. Sekarang saya agak sibuk untuk menyiapkan kertas kerja program BDM yang baru serta persiapan menyambut pelajar-pelajar junior yang akan masuk pada awal Julai nanti.

Salam jumpa lagi...selamat maju jaya

No comments:

Post a Comment